Skip to main content

Szkolenie kelnerskie – Kurs kelnerski I stopnia

Czy praca kelnera jest łatwa? Może na pierwszy rzut oka wydaje się taką, ale tak naprawdę jest to ciężka praca fizyczna, wymagająca, i często bardzo stresująca. Jest to praca, która wymaga nie tylko znajomości etykiety serwowania i technik obsługi gościa, ale także znajomości menu, alkoholi, serwisu win, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, czy bycia elastycznym, bo przecież obsługujemy różne typy osobowości. Jednym z ważniejszych elementów w tej pracy, jest aktywna sprzedaż, czyli odpowiedni dialog z Gościem, mający na celu zbadanie jego preferencji, i dopasowanie odpowiedniego dania czy napoju. Chociaż praca ta może być trudna, wielu kelnerów znajduje w niej satysfakcję. Ponadto, praca w sektorze obsługi gościa w restauracji może być cennym doświadczeniem, które rozwija umiejętności interpersonalne i zarządzania swoim czasem. Kelnerzy są twarzą restauracji, dlatego ich rola jest kluczowa, w osiągnięciu sukcesu lokalu w którym pracują.

Prezentowany kurs kelnerski przeznaczony jest dla tych, którzy planują rozpocząć swoją przygodę z branżą gastronomiczną, ale również dla tych którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje. Na kursie uczestnicy przejdą przez wszystkie aspekty związane z pracą kelnera. Począwszy od przedstawienia zakresu obowiązków, predyspozycji zawodowych kelnera, zastawy stołowej, nakrywania, odpowiedniego poruszania się przy stole, obsługi gości, radzenia sobie w trudnych sytuacjach,wiedzy o winach czy innych napojach, aż po umiejętności miękkie związane z psychologią sprzedaży i odpowiednią komunikacją.

Każdy z uczestników kursu otrzymuje materiały szkoleniowe w formie skryptu i przerabianymi ćwiczeniami.

Po ukończonym kursie uczestnicy otrzymują certyfikaty i zaświadczenia z wyszczególnioną tematyką zajęć (suplementem), opatrzonych znakiem jakości MSUES.

Nasz kurs kelnerski może być również przeprowadzony w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego, a jego tematykę możemy dopasować do oferty restauracji i indywidualnych potrzeb.

Program szkolenia

Panel I

  • „Dobry Kelner” czy „Zbieracz Zamówień”
    – cechy dobrego kelnera
    – poprawne i zakazane postawy
    – wygląd, prezencja, strój i higiena osobista
  • Zastawa stołowa
    – sztućce (klasyczne, serwisowe i specjalne)
    – szkło (kieliszki, szklanki, etc.)
    – porcelana i jej zastosowanie
  • Inne urządzenia i przybory w restauracji
  • Aperitiff i digestif (alkoholowe i bezalkoholowe)
  • Rodzaje napojów alkoholowych omówienie:
    – Cognac, Brandy, Calvados, Whisky, Rum, Tequila, Gin, Bittersy, Likiery.

Panel II

  • Serwowanie napojów zimnych (jak podawać).
  • Serwis kawy (espresso, americano, cappucino, caffe latte).
  • Serwis herbat (herbaty w filiżankach i czajniczkach).
  • Bielizna stołowa:
    – obrusy, serwety, skertingi
    – składanie serwet płóciennych i papierowych.
  • Etykieta stołu
    – zasady nakrywania
    – kolejność nakrywania
    – nakrycia pod przyjęcia okolicznościowe (lunch/kolacja)
    – nakrywanie w obecności Gości przy stole
  • Prawa i lewa strona – zasady serwowania
  • Prawidłowe noszenie tacy (podawanie i zbieranie).
  • Prawidłowe noszenie talerzy.
  • Prawidłowe zbieranie brudnej zastawy stołowej.
  • Prawidłowe poruszanie się przy stole (kierunki obsługi).
  • Elementy serwisu synchronicznego przy serwowaniu.

Panel III

  • Obsługa Gościa indywidualnego „a’la carte”:
    – powitanie (poprawne i niepoprawne zwroty przy powitaniu)
    – prawidłowe przyjęcie zamówienia
    – serwis (lewa i prawa strona, odpowiednia kolejność)
    – podanie rachunku (gotówka, karta, kredyt hotel, napiwki)
    – pożegnanie
  • Sprzedaż sugestywna czyli jak zwiększać obroty, i napiwki z jednoczesnym zadowoleniem Gościa:
    – komunikacja werbalna i niewerbalna podczas obsługi
    – sugestywne opisywanie dań i win
    – Up selling i cross selling
    – technika założenia „na tak”
    – zwroty sprzedażowe
    – skuteczne polecanie przystawek i deserów
    – kolejność polecania
    – jak sprzedawać wino w restauracji?

Panel IV

  • Room service
  • Przygotowanie tacy/wózka
  • Poprawna rozmowa telefoniczna i przyjęcie zamówienia room service
  • Przyjmowanie rezerwacji telefonicznej
  • Wino:
    – podstawowe informacje o produkcji wina
    – szczepy winorośli i ich charakterystyka
    – podział win (kolor, zawartość gazu, słodycz, etc.)
    – style win białych i czerwonych
    – serwis wina spokojnego przy Gościu
    – serwis wina musującego
    – dobieranie wina do potraw
    – nauka degustacji wina

Panel V

  • Rodzaje przyjęć okolicznościowych (lunch, bankiet, koktajl)
  • Przerwa kawowa – co to jest?
  • Zasady układania bufetów
  • Organizacja przyjęć – co to jest odprawa pracownicza?
  • Rodzaje agend i rozpisek
  • Serwisy stosowane w restauracji
    – niemiecki, angielski, rosyjski, francuski.
  • Postępowanie w trudnych sytuacjach z Gościem.
  • Skargi i reklamacje – jak się zachować?
  • Ciekawe pytania zadawane przez Gości.
  • Typy Gości i ich charakterystyka.

 

CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 4 dni (32h szkoleniowe/28h zegarowych)

GODZINY ZAJĘĆ – 9:00 do 16:00

EGZAMINY – teoretyczny i praktyczny

PROWADZĄCY – Marcin Włodarczyk

CENA – 700 zł.

Metodologia nauczania

Tradycyjny wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, demonstracje, grupy dyskusyjne, ćwiczenia wykorzystujące wiedzę.

Wymagania wstępne

W kursie mogą uczestniczyć wszyscy, którzy ukończyli 16 lat i mają wykształcenie podstawowe.

Cele kształcenia

Po zakończeniu kursu uczestnik będzie wiedział jak kompleksowo obsługiwać Gości w restauracji, pozna różnego rodzaju techniki sprzedażowe i będzie wiedział w których momentach obsługi je wykorzystać. Pozna podstawy podział win, będzie wiedział jak dobierać wina do potraw. Zdobędzie wiedzę na temat obsługi przyjęć okolicznościowych.

Efekty uczenia

Uczestnik kursu potrafi kompleksowo obsługiwać Gości w restauracji, potrafi stosować różnego rodzaju techniki sprzedażowe i potrafi w odpowiednich momentach obsługi je wykorzystać. Potrafi dobierać wina do potraw. Potrafi obsługiwać przyjęcia okolicznościowe. Potrafi nakrywać stoły, dobierać odpowiednio zastawę do każdego rodzaju posiłków i napojów, potrafi stosować techniki kelnerskie.

Szkolenia Baristyczne

Zobacz więcej

Szkolenia Sommelierskie

Zobacz więcej

Szkolenia Barmańskie

Zobacz więcej

Szkolenia Kelnerskie

Zobacz więcej

Szkolenia Kompleksowe

Zobacz więcej

Zarządzanie w Gastronomii

Zobacz więcej