Skip to main content

Kompleksowe szkolenie personelu restauracji

Chcesz, aby Twoja restauracja przynosiła większe zyski? Chcesz, aby Twoi Goście byli bardziej zadowoleni i wracali? Chcesz, aby Twój personel zwiększył swoje kwalifikacje? Podniósł znacząco jakość oferowanych usług, więcej zarabiał, i był bardziej zmotywowany?

Kompleksowe szkolenie ma na celu podnieść jakość oferowanych usług i w pełni przygotować personel obsługi do pracy w restauracji. Przeznaczone jest dla wszystkich pracowników, i podzielone jest na pięć części. Pierwsza dotyczy sztuki kelnerskiej, i nastawiona jest głównie na zajęcia praktyczne (nakrywanie, poruszanie się przy stole, noszenie tacy i naczyń, serwis synchroniczny). Druga część odnosi się do sprzedaży, czyli jak zwiększać sprzedaż i zadowolenie Gościa poprzez świetną obsługę kelnerską. Trzecia część tyczy się podstaw sztuki sommelierskiej, gdzie zdobyta wiedza w zupełności wystarczy aby w temacie win poruszać się swobodnie, i bez jakiegokolwiek stresu. Czwartym elementem szkolenia będzie część baristyczna, gdzie uczestnicy nauczą się przygotowywać większość serwowanych kaw, oraz obsługiwać sprzęt baristyczny. Piąta i ostatnia część dotyczy sztuki barmańskiej, gdzie zdobyta wiedza pomoże w tworzeniu różnorodnych cocktaili, pod kątem smaku i atrakcyjnego wyglądu.

Każdy z uczestników kursu otrzymuje materiały szkoleniowe w formie skryptu z przerabianymi ćwiczeniami.

Po ukończonym szkoleniu uczestnicy otrzymują certyfikaty i zaświadczenia w języku polskim i angielskim z wyszczególnioną tematyką zajęć.

Szkolenie przeprowadzane jest w miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego.

Program szkolenia

Panel I (obsługa kelnerska)

  • Kelner czy „Zbieracz zamówień” – różnice.
    – Cechy dobrego kelnera.
    – Poprawne postawy.
    – Zakazane postawy.
    – Wygląd, strój i higiena osobista.
  • Zastawa stołowa – omówienie na przykładach:
    – Sztućce (klasyczne, serwisowe, specjalne).
    – Szkło (kieliszki, szklanki, etc.).
    – Porcelana i jej zastosowanie.
  • Bielizna stołowa:
    – Obrusy, serwety, skertingi.
    – Składanie serwet płóciennych i papierowych.
  • Aperitif i digestif.
  • Serwowanie napojów zimnych i piwa.
  • Nakrywanie do stołu:
    – Przykładowe menu, przyjęcia okolicznościowe.
    – W obecności Gości przy stole.
  • Prawidłowe noszenie tacy (podawanie i zbieranie).
  • Prawidłowe noszenie talerzy.
  •  Prawidłowe zbieranie brudnej zastawy stołowej.
  • Poruszanie się przy stole.
  • Elementy serwisu synchronicznego przy serwowaniu.

Panel II (sprzedaż w restauracji)

  • Czym jest sprzedaż w restauracji i czy skutecznej sprzedaży można się nauczyć?
  • Kelner jako sprzedawca
  • Cechy dobrego sprzedawcy
  • Zakazane zachowania i postawy w obsłudze Gościa
  • Znajomość karty jako podstawa, w skutecznej sprzedaży
  • Wygląd profesjonalnego sprzedawcy (na co Goście zwracają uwagę, i co trzeba wyeliminować)
  • Pierwsze wrażenie w obsłudze – czy jest ważne? I jak robić doskonałe pierwsze wrażenie?
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna w obsłudze Gościa
  • Konstruowanie pytań otwartych np:
    – Jakie wino życzy Pan sobie do dań głównych, francuskiego merlota czy chilijskie carmenere?
  • Konstruowanie pytań zamkniętych np:
    Czy życzy Pan sobie jeszcze jedną wodę mineralną?
  • Pytania sondujące i alternatywne podczas obsługi
  • Obsługa Gościa a’la carte – elementy sztuki kelnerskiej
    – Powitanie (prawidłowe i nieprawidłowe zwroty przy powitaniu)
    – prawidłowe przyjęcie zamówienia
    – serwis restauracyjny
    – podanie rachunku
    – pożegnanie
  • Czym jest Up selling i Cross selling w obsłudze Gościa, kiedy stosować?
  • Technika założenia „na tak” i ukłon Sullivana
  • Kolejność polecania, czy jest ważna?
  • Sugestywne opisywanie potraw i win
  • Skuteczne polecenie przystawek i deserów
  • Scenki rodzajowe w obsłudze z wykorzystaniem kamery cyfrowej, a następnie ich omawianie
  • W których momentach obsługi najlepiej polecać wino i jakie techniki sprzedaży stosować
  • Skuteczne zwroty sprzedażowe (kiedy i jak stosować)
  • Modulacja głosu w komunikacji werbalnej
  • Typy Gości
  • Dziwne pytania zadawane przez Gości
  • Trudne sytuacje z Gośćmi
  • Jakich słów nie używać podczas komunikacji z Gośćmi

Panel III (wino w restauracji)

  • Podział win:
    – kolor, zawartość gazu, alkohol, cukier
  • Charakterystyka szczepów winorośli i ich fonetyczna wymowa (praca z kartą win restauracji)
  • Charakterystyka win musujących, słodkich i wzmacnianych
  • Prawidłowe dobieranie wina do potraw
  • Mówienie o winach, w prosty i sugestywny sposób
  • Kiedy i dlaczego proponować wodę do wina?
  • Jak przechowywać wino i postępować z nim po otwarciu?
  • Prawidłowy serwis wina spokojnego w restauracji (korek i zakrętka)
  • Prawidłowy serwis wina musującego
  • Sztuka Sabrage czyli szablowanie
  • Dekantacja wina
  • Profesjonalne nalewanie wina
  • Prawidłowa ocena wina pod kątem wyglądu, aromatu i smaku

Panel IV (obsługa baristyczna)

  • Obsługa ekspresu ciśnieniowego (omówienie, zasada działania)
  • Ustawianie młynka
  • Parametry Eespresso i poprawne parzenie
  • Cechy idealnego Espresso
  • Ocena organoleptyczna Espresso
  • Prawidłowa technika spieniania mleka
  • Prawidłowe Caffe Americano
  • Caffe Latte i Caffe Latte Macchiatto – przygotowanie i różnice
  • Elementy „Latte Art” (serce, rozetka, tulipan, łabędź)
  • Wzory malowane czekoladą
  • Kawa po irlandzku – prawidłowe przygotowanie
  • Serwis poszczególnych kaw
  • Czyszczenie ekspresu

Panel V (obsługa barmańska)

  • Sprzęt barmański:
    – omówienie, prezentacja i posługiwanie się sprzętem barmańskim
  • Szkło i jego nazewnictwo
  • Towaroznawstwo alkoholowe
    – Rum, Gin, Whisky, Tequila, Brandy, Likiery, Bittersy, etc.
  • Przygotowywanie cocktaili aperitifowych, all day i after diner
  • Cocktaile klasyczne i w nowych odsłonach
  • Short drinks i Long drinks
  • Shooty – w rożnych odsłonach
  • Garnish – czyli dekorowanie cocktaili
  • Cocktaile bezalkoholowe (smoothie, milk shake, sorbety)

CZAS TRWANIA SZKOLENIA – 6 dni (56h szkoleniowych/42h zegarowych)

GODZINY ZAJĘĆ – 9:00 do 16:00

EGZAMINY – teoretyczny i praktyczny

PROWADZĄCY – Marcin Włodarczyk

CENA – ustalana indywidualnie.

Metodologia nauczania

Tradycyjny wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne, demonstracje, grupy dyskusyjne, ćwiczenia wykorzystujące wiedzę, ćwiczenia z kamerą video.

Wymagania wstępne

W kursie mogą uczestniczyć wszyscy, którzy ukończyli 18 lat, mają wykształcenie podstawowe.

Cele kształcenia

Po zakończeniu kursu uczestnik będzie wiedział jak kompleksowo obsługiwać Gości w restauracji, pozna różnego rodzaju techniki sprzedażowe i będzie wiedział w których momentach obsługi je wykorzystać. Pozna klasyfikacje win, i podstawowe szczepy winorośli. Uczestnik będzie wiedział jak serwować wino i jak je oceniać pod kątem wyglądu, aromatu i smaku. Kursant pozna rodzaje szkła stosowanego na barze, i będzie znał podstawowe alkohole. Absolwent będzie potrafił przygotować podstawowe cocktaile klasyczne. Kursant zapozna się z obsługą ekspresu ciśnieniowego, i będzie wiedział jak ustawiać młynek do kawy. Ponad to nauczy się jak poprawnie parzyć espresso, spieniać mleko i przygotowywać rożnego rodzaju kawy.

Efekty uczenia

Uczestnik szkolenia potrafi obsługiwać różnego rodzaju Gości w restauracji, potrafi stosować techniki sprzedażowe aby zwiększać zadowolenie Gości. Absolwent szkolenia potrafi serwować wino, i potrafi rozróżniać je od siebie, jak również zna podstawowe odmiany winorośli. Absolwent potrafi pracować za barem zgodnie z klasyczną pracą barmana. Absolwent potrafi obsługiwać ekspres ciśnieniowy, ponadto potrafi ustawiać młynek pod idealne parametry espresso. Potrafi spieniać mleko, przygotowywać kawy mleczne i inne rodzaje kaw.

Szkolenia Baristyczne

Zobacz więcej

Szkolenia Sommelierskie

Zobacz więcej

Szkolenia Barmańskie

Zobacz więcej

Szkolenia Kelnerskie

Zobacz więcej

Szkolenia Kompleksowe

Zobacz więcej

Zarządzanie w Gastronomii

Zobacz więcej